Food Diary

New week, same workouts more food

Godmorgon!

Åh idag ökar vi mitt intag för tredje gången. För 7 veckor sedan tränade jag 7 cardio pass i veckan och 7 tunga styrkepass i gymmet och åt 1000 kalorier om dagen. Sen träffade jag Farid och vi ökade cardion till 11 gånger i veckan men sänkte styrkan till 4 gånger i veckan och ökade mitt intag till 1300 kalorier om dagen. Bara två veckor senare ökade vi tll 1600 kalorier om dagen och tränade på samma sätt. 

Idag ökar vi mitt intag till 2000 kalorier om dagen jag tränar 4 cardio pass i veckan och 5 tunga styrkepass i gymmet. Jag är så glad att vi har kommit så hä långt att jag nästan börjar gråta. Jag är så så så hungrig och äntligen är vi uppe på 2000 kalorier om dagen och jag kör ”bara” 9 pass i veckan istället för 14.  

Mitt intag jag skulle behöva ligga på för att behålla min vikt som jag ligger på nu är 2700 kalorier om dagen. Så jag ligger på ett underskott på 700 kalorier fortfarande vilket betyder att jag kommer att fortsätta tappa i fett procent vilket känns super. Jag och Farid kommer att öka intaget en gång till sen om några veckor med ungefär 100 kalorier så att jag hamnar på 2100-2150 kalorier om dagen så att jag är på ett underskott av 600 kalorier. Då kommer min fett procent gå ner på ett bra och hälsosamt sätt istället för ”svält dieten”. Nu tycker ni säkert att 2700 kalorier låter otroligt mycket för en tjej som vill hålla vikten. Det tyckte jag med men som Farid min coach sa så ska jag inte jämföra mig med andra tjejer, jag tränar otroligt mycket och bränner därför väldigt mycket. Ju mer muskler man har ju mer bränner man. 🙂 

Jag har precis ätit min första frukost på ett högre intag. Tills nu har jag haft en frukost på 280 kalorier och idag äter jag runt 460 kalorier till frukost och jag är faktiskt mätt på ett behagligt sätt för första gången på månader efter min frukost. Jag tror att min energi i både skolan och på träningen nu kommer att kännas bättre! 

Frukost idag var: Havregrynsgröt, kvarg och 2 ägg. (Toppat med bär) 🙂

DSC_0008

DSC_0007

DSC_0009

Good morning !

Oh today we will increase my intake for the third time. Seven weeks ago I trained 7 cardio sessions a week and 7 heavy strength workouts in the gym and ate only 1,000 calories a day. Then I met Farid and we increased cardion to 11 times a week but reduced the strength to 4 times a week and increased my intake to 1300 calories a day. Just two weeks later , we increased my intake tll 1600 calories a day and trained in the same way .

 

Today , we are increasing my intake to 2000 calories a day I train four cardio sessions a week and 5 heavy strength workouts in the gym. I am so glad that we have come so far pendant that I almost start crying . I am so so so hungry and Im finally up to 2,000 calories a day and I do ”only” 9 sessions a week instead of 14.

 

My intake I would need to be on to maintain my weight that I’m on now is 2700 calories a day. As I lie on a deficit of 700 calories still which means I will continue to lose fat percentage which feels super. I and Farid will increase the intake again later in a few weeks with about 100 calories so that I end up at 2100 to 2150 calories a day so I’m at a deficit of 600 calories. Then my fat percentage will go down in a good and healthy way and not the ”starve way”. Now do you safely to 2700 calories sounds an awful lot for a girl who wants to maintain her weight . I thought so too , but Farid my coach said I can’t compare myself to other girls , I exercise a lot, and therefore burn a lot. The more muscle you have the more you burn . 🙂

 

I just ate my first breakfast at a higher intake. Until now, I had a breakfast of 280 calories and today I eat around 460 calories for breakfast and I’m actually feel full in a comfortable way for the first time in months after my breakfast. I think my energy in both school and in training now will feel better!

 

Breakfast today was : Oatmeal, quark and 2 eggs. ( Topped with berries) 🙂

 

9 svar till “New week, same workouts more food

  1. Bea skriver:

    Så glad för din skull! 😀 föreställ dig bara hur stark du kommer bli nu när du har ökat ditt intag! You go girl! :)<3

  2. Tina skriver:

    Du är så duktig!Jag undrar vilka kosttillskott utöver proteinpulver du kan rekomendera om man har som mål att öka muskelmassa men gå ner lite i fettprocent? 

  3. Johanna skriver:

    Ellen!Jag har läst din blogg länge nu! Den är super bra och jätteinspirerande på alla sätt.Men… (och däääär kom det där jävla jobbiga men:et…) Har börjat bli mer och mer orolig för dig! :(Tycker att jag verkligen ser att du har ersatt en ätsörning mer en annan, nämligen ortorexi! ”Ortorexi betecknar en fixering vid en ”hälsosam” livsstil, präglad av tex överdriven träning och nyttigt ätande. Ortorexi har likheter med och överlappar till viss del med ätstörningarna, framför allt Anorexia nervosa, men är mera att betrakta som ett överdrivet uttryck för rådande samhälleliga trender och värderingar. En ortorektikers mål är att vara den ultimata hälsosamma människan”Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/OrtorexiVad rädd om dig! Låt detta inte ta dig för långt!(har själv både haft starka tecken på anorexi, och vet att min egen relation till kost och träning andas ortorexi, men vad säger man? om man inte kan hjälpa sig själv, hjälp någon annan!)Tänker ofta på dig, och hoppas på allt det bästa!Svar: Jag svarar innan jag har läst klart din kommentar. Jag ber dig vänligen att sluta läsa min blogg om du känner så. Jag tycker att det är riktigt trist att man måste bli ”anklagad” för att ha en ätstörning bara för att man tränar och äter på ett visst sätt. Vi säger att jag hade tävlat i en annan sport än bikini fitness som exempel fotboll och jag sagt att min coach har sagt att jag ska äta på ett visst sätt och träna ett visst antal gånger veckan så hade ingen ifrågasatt det. jag har ingen ätstörning. och jag tycker att det är respktlöst att lämna en sådan kommentar.

  4. Miranda skriver:

    I ett tidigare inlägg förespråkar du att man ska äta så man är mätt, känna efter vad kroppen behöver och vad den mår bra av osvosv, medan du själv går på en väldigt strikt diet och närapå svälter dig…? i’m confused. Cred till dig som klarar de dock haha!Svar: Jag tävlar i en sport där det är nödvändigt. Sen så betyder inte det att det är det mest hälsosamma och jag rekommderar självklart inte mina läsare att äta som en person som ska tävla i fitness och jag rekommenderar inte att gå ner till den fett procenten som jag jobbar mot heller. Dessutom, får man en pt som säger att han kan sin sak så litar man på honom och gör som han säger, sen att det blev fel kan jag inte göra något åt. Jag har en ny tränare och jag jobbar uppåt.

  5. Beatrice skriver:

    Äter du fortfarande 30 gram havregryn eller äter du 1 dl (40 gram)? 🙂 Kram!

  6. Emelie skriver:

    Härligt! Du behöver mer energi för att orka med allt! 🙂

  7. fitforme skriver:

    Gott! Dricker du celsius för att du har cardio på morgonen? 😀

  8. rebecka skriver:

    Tack för en grym och inspirerande blogg, ser verkligen upptill dig! 🙂 Skulle du inte kunna göra ett inlägg om hur en typiskmatdag kan se ut för dig nu när du ökat intaget (med både bilderoch text)? 😀 Kram!

  9. Bella skriver:

    Hej Ellen, skulle bli jätte tacksam om du kunde ta dig tiden att svara på mina frågor 🙂 Muskler väger ju mer än fett, så många säger att man inte ska titta på vågen och istället mäta omkretsen på t.ex. magen, men om man nu bara skulle lägga på sig muskler och inte förlora nått fett så skulle väll även de måtten bli missvisande, eller? Tycker det är jätte svårt eftersom man då inte kan veta om man gått upp i muskler eller fett .. Har du något förslag på hur man kan göra? För det kan ju bli så att man tror att man gör helt fel och går upp i fett men egentligen så är det muskler och tvärtom! Läste för ett tag sen att du inte äter mer för det du bränt under träningen (vill inte säga att du gör fel eller att det är dåligt) men undrar bara hur du tycker man (jag) borde göra ?  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.