Q/A

Svar del 1

Fråga: Vad använder du för kosttillskott och varför? 
Svar: Jag anväder mig inte särskilt av kostilskott, jag är så bra på att glömma ta dem! Men jag ska berätta vad jag kör på för tillfället! Nu på sommaren så kör jag faktiskt på vätskeersättning varje dag, ordinerat av min coach som gör detsamma. Utöver det så försöker jag dricka minst 2,5 liter rent vatten också, man mår så mycket bättre om man fyller på ordentligt med vätska! Vätskeersättning kan man få tag på både på ica, apotek och på statoil såg jag det senast igår med. 

Jag tar också ett par droppar jod. De jag använder fick jag av en alternativläkare. Jag har som ni säkert inte missat en underfunktion på min sköldkörtel, funktionen av den styrs mycket av jod. Skäldkörteln producerar som jag skrev i ett tidigare inlägg hormoner som tar hand om flera funktioner i kroppen och bland annat ämnesomsättningen. Den producerar två hormoner som en kallas tyroxin (T4) och en annan trijodtyronin (T3) vilka innehåller fyra respektive tre jodatomer. Har man jodbrist så kan det yttra sig på ungefär samma vis som hypotyreos och jag vet att jag har tendens till lite jodbrist så jag tar tillskott för det för att hjälpa min sköldkörtel lite på traven. Så för er som har lågämnesomsättning men inte kanske har hypotyreos så kanske ni ska kolla upp om ni får i er tillräckligt med jod! Bordsalt i sverige är ju ofta berikade med jod också just för att det är viktigt att få i sig. Jag vet inte riktigt vart man får tag på de dropparna jag har just för att jag fick dem av en alternativ läkare men jag skulle gissa att de finns i hälsokosten. Annars är så finns det en del livsmedel som innehåller jod, bland annat: torsk, joderat salt, äggula, hummer, makrill, sill etc. Mycket fisk och skaldjur! 

Omega-3 tar jag också, vanliga kapslar. Och sist så kör jag på ett piller vitamin och mineral tillskott. Sådana vanliga vitamin piller som ska innehålla 25-100% av rekommenderad daglig dos (RDI) av essentiella vitaminer och de viktigaste mineralämnena. Så jag kör på ett sånt piller så har jag fått i mig det jag behöver för dagen. 

När det kommer till de typiska proteinpulver osv så är det enda som jag använder dagligen kasein pulver. För er som inte vet vad kasein är så är kasein ett protein som utvinns ur komjölk, jag skulle kunna skriva en väldigt lång beskrivning men är det intressant att läsa på om det så finns det jättebra utförliga texter på nätet! Den stora skillnaden mellan vanligt Vassle protein (som också utvinns ur komjölk) är att kasein har ett långsamt upptag, så du kommer att hålla dig mätt längre på ett kasein pulver än vanligt vassle. Så jag kör på casein till frukost för att hålla mig mätt till lunchen, sen om jag vill ha ett snabbt mellis så kör jag hellre på vassle protein. 🙂 

IMG_1348

Fråga: Hur ser en typisk träningsvecka ut?
Svar: Jag skrev ett inlägg om detta precis igår faktiskt. Eller jag skrev hur jag planerade den här veckan. Jag kör på ett 4-split schema. Dvs, jag kör 4 olika pass som på ett rullande band. När jag avslutat det 4e passet börjar jag om på det första passet, så varje vecka blir de olika passen olika dagar också. Jag tänkte också förtydliga lite saker som missuppfattats i mitt schema jag la upp igår. Det var ett par kommentarer som i korta drag sa att jag inte borde skriva att jag tränar varje dag för att tjejer som är osäkra kan ta efter och att jag måste ta ansvar. Ja, visst har jag ett ansvar på sätt och vis. Men jag kan inte ta ansvar för vad ni läsare gör på er fritid, om småtjejer som läser min blogg tror att de måste träna som jag bara för att jag gör det kan jag inte ta ansvar för det utan det är ett ansvar som deras föräldrar måste ta med dem. Hur som, självklart vilar jag också. Jag är ändå bara människa och jag har vilat från styrketräningen 2 dagar i rad nu just av den anledningen att jag inte riktigt har haft ork eller lust. Jag har tränat minst 4-5 pass i veckan sedan jag var 9-10 år, jag tävlade i gymnastik när jag var yngre. Det var tuffa pass på 3-4 timmar varje gång, ja då 4-5 dagar i veckan, så i den åldern bodde jag i gymnastikhallen och umgick princip bara med mitt lag eftersom att jag inte hade så mycket fritid mer än så. Så för mig är det inte konstigt att träna 2 pass om dagen, cardio och gym nu 7 dagar i veckan då jag har tränat nästan alla dagar i veckan sedan jag gick i 3e klass. Att jag slutade med gymnastiken har att göra med att jag på en träning bröt båda benen i underarmen och den gick tyvärr inte att laga, jag opererades i 4,5 timme och det gick helt enkelt inte och där tog det stopp för mig. Jag har nu lärt känna min kropp och jag vet vad jag klarar av och inte klarar av när det kommer till träning. Jag är trots allt nästan aldrig sjuk och jag är helt skadefri så att jag tränar mycket är inget jag mår dåligt över. Men något som är viktigt att komma ihåg är att alla fungerar olika, bara för att jag mår bra av att gymma ett visst antal dagar i veckan så betyder det inte att du nödvändigtvis gör det. Man får hitta en nivå som passar en själv, priva sig fram. För vissa kanske det räcker att gå en promenad 3 dagar i veckan, en annan kanske vill gymma 1 dag i veckan och den tredje vill träna 6 dagar i veckan. Man får hitta något som passar en själv. 🙂 
 
Fråga: Favoritdel att träna?
Svar: Jag är en periodare och tycker om olika muskelgrupper i perioder. Förra sommaren var det helt klart bröst som jag tyckte var absolut roligast och nu på våren var det rygg som var roligast. För tillfället tycker jag dock att axlar är roligast, jag får himla bra kontakt där just nu och då blir det roligt! 
 
Fråga: Effektivaste övningarna för utsida axlar/rygg/rumpa/biceps?
Svar: Det finns egentligen ingen mirakelövning för någon muskel. Muskeln mår bra av variation helt klart, det finns ett citat som går som liknande, för att få annorlunda resultat måste man göra något annorlunda. I korta drag, det går inte att göra en och samma övning med samma vikt, samma repititions antal och set alltid och förvänta sig att det ska hända något nytt. Men däremot skulle jag säga att basövningar är de effektivaste övningarna om jag måste komma med ett så konkret svar som möjligt. Så knäböj, bänkpress, marklyft etc. Men frågan ställdes om specifika muskelgrupper, eftersom att det inte finns en övning som är mer effektiv än den andra enligt mig så kan jag säga de övninagr som jag föredrar. För utsida axlar skulle jag säga militärpress och militärpressens lillebror, axelpress. För rygg beror det på, det som har gett mig mest ”djup” i främs ländryggen är det tunga marklyft, för bredden skulle jag säga traditionella latsdrag. Rumpa, skulle jag säga bulgariska utfall, hip thrust och vanliga utfall, de är övningar som jag tycker tar riktigt bra i rumpan. Många pratar om att knäböj eller ”squats” är mirakelövningen för rumpan, men knäböj tar främst i framsidalår men SJÄLVKLART rumpan med. Men är det främst rumpan det handlar om så skulle jag satsa på hip thrust. Biceps säger jag vanliga biceps curls. Men med det sagt, en variation är bäst och egentligen är ingen övning specifikt bättre än en annan. 
 
IMG_1462_2
 
Fråga: Vad är du mest nöjd med på dig själv?
Svar: Det står ”på” dig själv, så jag antar att du menar vad jag gillar mest kroppsligt? Då skulle jag säga min hud, för jag har princip inga problem med min hud. Alltså nästan aldrig finnar eller liknande så det tycker jag är skönt. När jag var runt 14 hade jag ganska mycket problem med finnar så att jag inte har det nu är jag ”nöjd” med eller vad man ska säga. 🙂 
 
Fråga: Hur håller du dig själv motiverad?
Svar: Jag är inte alltid motiverad, verkligen inte. Vissa dagar känner jag inte alls för att träna och sköta kosten, men jag gör det ändå. Lyfter vikter i gymmet, kör cardio och äter hälsosamt. Att göra mig själv trött. Min motivation är mitt mål. Jag vet vad jag vill och jag vet hur mycket kraft och energi jag kommer vara tvungen att lägga ner för att komma dit jag vill och jag vet att jag måste puscha mig själv till nya nivåer för att en dag komma dit. Jag har en plan på 10 år och jag hoppas att jag kommer att vara där jag vill vara om 10 år. Jag kommer att vara 29 då så det är ett bra tag kavr och många pass jag måste kriga genom. Men motiverad varje dag? Nej, det är lite som att gå i skolan eller arbeta. Det är vardagen, vissa dagar är det verkligen jätteroligt, man ser fram emot att gå till skolan, träffa kompisar och påbörja det där nya projektet som faktiskt verkar ganska roligt ändå, emn vissa dagar så vill man kasta telefonen i väggen när alamret på morgonen ringer och säger att det är dags att gå till skolan. Men hallå, man går till skolan ändå. Alla har upp-och nedgångar, dåliga dagar och bra dagar, dagar som motivationen sprudlar och dagar som motivationen är som bortblåst. Men om man verkligen vill ha något. Liksom, verkligen vill, så kommer man att göra vad som krävs för att få det. Även de dagar då man känner för att sluta. Jag har ett mål och jag har bestämt att jag ska nå det.Jag är inte motiverad varje dag, men jag är fast besluten att nå mitt mål varje dag. Jag vet vad jag vill och jag tänker inte göra mig själv besviken. Det är min motivation.
 
Fråga: När du kör morgon cardio, går du eller joggar du, och varför?
Svar: Eftersom att jag kör varje morgon så är det ingen hård cardio som att jag ska springa i en timme, jag skulle slita för mycket på knän och leder tror jag om jag verkligen ”köttade sönder” varje dag. När jag kör cardio så går jag på löpbandet, jag går snabbt dock på hastigheten 7km/h oftast och även i uppförsbacke. Dagar som jag känner mig lite ”låg” eller extra trött så går jag på ett platt löpband, men jag sänker aldrig hastigheten men uppförsbacken kan variera från dag till dag beroende på dagsformen. 
 
Fråga: Hur ser en typisk ”mat dag” ut för dig?
Svar: En typisk mat dag är oftast havregrynsgröt med casein till frukost, sen tränar jag oftast och efter det brukar jag äta några riskakor på en gång, till lucnh blir det oftast kyckling, potatis och grönsaker, mellanmål senare brukar jag äta kvarg, middag brukar bli kyckling, fisk eller liknande med grönsaker och kvällsmellis brukar bli kasein.
 
Fråga: Hur ser dina makron ut? 
Svar: Det varierar lite, men det brukar bli ca 50% protein, 40% kolhydrater och 10% fett. Beroende på, fett brukar alltid ligga på ca 10% men ibland äter jag mer kolhydrater och mindre protein och tvärt om.
 
Fråga: Äter du efter en typisk diet som exempel low carb, paleo etc? 
Svar: Nej, det gör jag inte! Jag äter på ett kaloriunderskott endast. 🙂 
 
IMG_1401_2

4 svar till “Svar del 1

  1. Maiken Anderberg skriver:

    Såg att du ska ner till Lund imorgon på Snap! Om du vill ha ett tyngdlyftargym skulle jag satsa på victoriastadion på norra fäladen, om du däremot vill ha ett gym med snygga studenter borde du köra på gerdahallen(även ett grymt gym med mycket crossfit-redskap!)

    Gerdahallen ligger också i ett typiskt lundapmråde så om du vill passa på att se stan föreslår jag att du kör på gerda och promenerar dit!

    Ha det så kul!

  2. Hej skriver:

    Hej! Kan du inte ha frågerund igen 🙁 vill ställa massa frågor som jag missat flera ggr

    1. fitspooration skriver:

      Jag har ju det just nu, det är bara att du frågar i det inlägget. 🙂

  3. Sportbhar skriver:

    Hejsan!
    Jag skulle jättegärna vilja veta vad du använder för sportbhar och vilka du tycker ger bäst stöd, så himla svårt att hitta såna som sitter bra och håller allt på plats, är också opererad och det är en djungel jag gärna får lite tips i!
    Kramkram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.