Tips

Ett grymt cardip pass på cykel

11b5217fd766866a3a314dc2afec5400Här är en bild på mig på cykeln för kanske 2-3 år sedan. Jag minns inte riktigt! 

Hej allihopa! Jag har precis kommit hem fin gymmet efter att ha kört 60 minuter cardio. Detta var verkligen superduper jobbigt men samtidigt så himla kul! Jag är helt slutkörd och känner mig redo för att krypa upp i soffan och kolla på film nu. Jag tycker absolut att ni ska prova passet som jag körde (läs nedan), det som är bra när man gör intervaller på cykeln är att det verkligen kan individ anpassas, du bestämmer helt själv vart ditt max är, vilken hastighet, motstånd etc som passar dig bäst. SUPER!

60 minuter tuff cardio på cykel

10 minuter uppvärmning. Börja med att cykla lätt för att få igång benen, sedan ökar du motståndet (det blir tyngre att trampa runt) lite hela tiden. Det ska inte bli tyngre än att du kan trampa hyfsat snabbt, tänk dig en snabb jogg!

Nu börjar intervallerna!!

  • 4 minuter. Öka motståndet lite från uppvärmningen. Det ska vara tyngre men du ska fortfarande kunna trampa runt pedalerna snabbt! Här ska du spurta, SNABBA pedaler i 4 minuter
  • 4 minuter. Nu blir det tung backe UPPÅT. (Öka motståndet så att det blir riktigt tungt). Här kör vi tabata. 20 sekunder SNABBASTE du kan! 10 sekunder som du trampar i normalt tempo för att varva ner. sedan kör du igen 20 sekunder det absolut snabbaste du kan. Upprepa detta 8 gånger.
  • 2 minuter. Vrid på motståndet så pass mycket att du inte får runt pedalerna om du sitter ner. Nu ska du cykla järnet så snabbt du kan i 2 minuter i stående uppförsbacke.

Detta  är första blocket. Nu kan du cykla på lätt motstånd, kanske sträcka på dig och dricka vatten. 2 minuter. Sedan kör du ovanstående igen och upprepar det 4 gånger, Detta tar cirka 60 minuter allt som allt, glöm inte att stretcha efteråt!


Hello everyone! I have just come home from the gym,  after doing 60 minutes of cardio. This was really superduper hard but at the same time so much fun! I am completely exhausted and feel ready to curl up on the couch and watch a movie now. I definitely think you should try the  workout that I did today  (read below), what is extra good when doing intervals on the bike is that it really can be adjusted individually, you decide completely self where your max is, what speed, resistance, etc. that fit you best. SUPER!

60 minutes tough cardio on a bike

10 minutes warm up. Start by bike easy to get your legs going. Then you increase the resistance (it becomes harder to pedal around) a little all the time. It should not be heavier than you can pedal pretty fast, imagine a quick jog!

Now the intervals begins!

  • 4 minutes. Increase the resistance a bit. It will be heavier than your warmup, but you should still be able to tread the pedals quickly! Here you sprint, fast pedals for 4 minutes
  • 4 minutes. Now it will be heavy uphill. (Increase resistance so that it becomes really heavy). Here we go Tabata. 20 seconds fastest you can! 10 seconds  normal speed to unwind. then run 20 seconds the fastest you can. Repeat 8 times.
  • 2 minutes. Turn up the resistance so much that you can’t get the pedals around if you’re sitting down.  Now you get forced to stand up and you should run the bike as fast as you can for 2 minutes in standing uphill.

This is the first block. Now you can ride on light resistance, might stretch, and drink water. 2 minutes. Then, you run the above again and repeat 4 times, this takes about 60 minutes all in all, do not forget to stretch afterwards!

Ett svar till “Ett grymt cardip pass på cykel

  1. Johanna skriver:

    Härligt med cardiotips!! Fler sånna gärna! 🙂 eller träning i allmänhet! Kul att läsa om 🙂 synd att du sa att din statistik sjunker när du skriver mkt om det för du har min favvoträningsblogg, grym tjejen!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.