Nutrition

Dessa kostillskott tar jag dagligen

Inlägget innehåller adlinks

För ett par dagar sedan så sa jag att jag skulle vila vilka tillskott som jag tar och det ska jag göra nu. Jag tar inte särskilt mycket tillskott men dem på bilden ovan ingår i mitt dagliga intag! Scrolla ner lite så ska jag förklara vad varje enskild burk innehåller och varför jag tar det. 🙂

Alla tillskott som jag tar är 100% veganska.

B-12 finns att köpa HÄR (LÄNK)

B12 förekommer enbart i animaliska produkter och därför är det jätteviktigt att den som äter en växtbaseradkost ser till att den får i sig det på annan väg. Mjölkalternativ som soja- mandel och havredrycker är ofta berikade med vitamin B12 men för att vara helt säker på att jag får i mig B12 så tar jag tillskott.

Vitamin B-12 har en roll i celldelningsprocessen och bidrar bland annat till:

normal energiomsättning
nervsystemets normala funktion
normal homocysteinomsättning
normal psykologisk funktion
normal bildning av röda blodkroppar
immunsystemets normala funktion
att minska trötthet och utmattning

Jod tillskott finns HÄR (LÄNK)

Jag har faktiskt haft jodbrist, jag fick det när jag var anorektisk och det var inte särskilt trevligt vill jag lova. Nu är jag dock på  banan igen och mår bra. Jag har dessutom en sköldkörtelsjukdom som heter Hypotyreos vilket går lite hand i hand med det där med jod…

Jod ingår i sköldkörtelhormonerna nämligen. Dessa stimulerar ämnesomsättningen och har betydelse för fettförbränning, matsmältning och energiproduktion. Så för dig som har problem med vikten och har svårt att gå ner i vikt eller kanske till och med går upp i vikt helt utan anledning, det kan vara jodbrist då du med jodbrist får en långsammare ämnesomsättning.

Omega 3 tillskott finnHÄR (LÄNK)

Det tog ett tag för mig att hitta ett veganskt Omega-3 då de flesta Omega3 tillskott är från fisk. Men sen hittade jag denna som är  ett omega-3 utvunnet från alger.  (registrerad hos Vegan Society).

Livsmedelsverket (klick!!) skriver såhär om Omega3: Omega-3 har många olika uppgifter i kroppen och behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. De påverkar också regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar. Omega-3 minskar blodets levringsförmåga och minskar på så sätt risken för blodpropp. För foster och små barn är omega-3 och -6 nödvändiga för att de ska växa och utvecklas normalt.

D vitamin tillskott finns HÄR (LÄNK)

De flesta av er har nog koll på  vad D-Vitamin är. Det är väldigt många som tar det tillskottet, särskilt på vinterhalvåret då vi i Sverige ofta får brist på det med tanke på hur lite sol vi får på oss.

D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion samt till att bibehålla normal muskelfunktion och normal benstomme. Har man brist på detta så brukar en vanlig symptom vara att man känner sig trött bland annat.

Sen har jag faktiskt beställt ett nytt tillskott som jag ska börja ta. Ska berätta om det och varför så fort jag fått hem det! 👍🏼 

I den här videon där ni får hänga med i en matdagbok hos mig så berättar jag mer om mina kosttillskott och varför jag tar dem! 🙂 

2 svar till “Dessa kostillskott tar jag dagligen

  1. Agnes skriver:

    Hej Ellen!

    Först och främst tack för en toppenblogg – jag tycker det framförallt är så kul att följa din nya livsstil med att vara vegan. Jag har en fråga angående B12-tabletterna du tar – hur ställer du dig till att en tablett innehåller (som jag förstår det) 40000% (??) av dagligt rekommenderat intag? Det känns som en extrem mängd och vill gärna höra hur du tänker kring detta.

    Tack på förhand!

  2. Malin skriver:

    Har hört att även icke-veganer/vegetarianer ofta kan ha B12-brist då vårt moderna jordbruk gjort att jorden och mineralerna inte hinner med så även köttet innehåller mindre B12 nu än det gjort tidigare. Vet dock inte hur pass sant det är?

    När jag fortfarande bodde i Danmark så tog jag blodprover där och fick ett par veckor senare hem ett brev från min läkare där det stod att jag hade akut D-vitaminbrist och att deras rekommendation var att jag drack 2 liter komjölk eller åt andra mejerier så som yoghurt, om dagen, eller som en liten parentes nämnde de att man annars kunde köpa tabletter på apoteket. Jag blev så arg för det var verkligen ett officiellt brev från läkarmottagningen som ju antagligen får pengar från mejeriindustrin för att tipsa om just mjölk. Självklart körde jag tabletter istället! Blev helt paff när jag fick brevet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.